APRENDER UNA LENGUA A TRAVÉS DEL CINE


Een taal leren met films

Hoe leren we een taal op een leuke manier door het bestuderen van films?


Reg. Campusano (midden) met het team van de Sectie Spaans Levende Talen en Paula (midden-links), actrice in Campusano’s laatste film.

Op vrijdag 1 februari 2019 vond de eerste Literaire bijeenkomst van Serie 2 (“Segunda serie Encuentro Literario”) plaats op de Leiden Universiteit, georganiseerd door de Sectie Spaans Levende Talen, met Argentijnse regisseur José Celestino Campusano als gastspreker. Campusano heeft bijna dertig jaar ervaring in het maken van films en zijn producties hebben verschillende prijzen gewonnen. In 2018 wijdde de IFFR (International Film Festival Rotterdam) een retrospectief aan het werk van de Argentijnse filmmaker. De bijeenkomst bood de gelegenheid om inspiratie op te doen voor hoe een film in de klas kan worden gebruikt als toevoeging aan de reguliere lessen. Het analyseren van films kan het leren van een nieuwe taal vergemakkelijken.
Naast het oefenen van de vaardigheid luisteren en leerlingen beter bekend te maken met andere culturele aspecten van bijvoorbeeld de Spaanse of de Franse cultuur door het kijken van een film, kunnen leerlingen op een diepgaande manier verschillende filmscènes analyseren. Docenten kunnen op een interactieve en leuke manier geselecteerde scènes van een film deconstrueren.


Screenshot Fango: scène uit het geanalyseerd dialoog.
In de bijeenkomst werd een scène uit de film Fango (2012) van regisseur Campusano geselecteerd. Eerst lazen de deelnemers het dialoog van deze scène en bespraken zij wie zij dachten dat de personages en hun onderlinge relaties waren. Hierna werd naar het audio-spoor van het dialoog geluisterd. De interactieve discussie ging door en aan het eind werd de scène onthuld. Specifieke trefwoorden werden geselecteerd, geanalyseerd en uitgelegd. Campusano legde uit dat het filmen niet per se veel geld hoeft te kosten en dat hij soms zelf met een iPhone 8 filmt. Dit kan ook handig zijn voor docenten die activiteiten maken om de taal te oefenen. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld een stukje van een film namaken of een eigen filmscène regisseren en verfilmen met een mobiele telefoon.
Kortom, de Tweede Serie Literaire Bijeenkomst 1 toonde aan dat door het deconstrueren van een filmscène en deze te bespreken (naast het activeren van de verbeeldingskracht), de deelnemers (en scholieren) een diepere leerervaring kunnen opdoen. Ze kunnen de woorden die ze niet kennen leren herkennen, contextualiseren en bespreken. Het analyseren van fragmenten uit filmscènes kost niet alleen minder tijd in de klas, omdat de leerlingen later thuis de film kunnen kijken als ze dat willen, maar dit moedigt het proces aan van het leren van een nieuwe taal door het zien van het grotere plaatje op een dieper niveau.


Auteur: Sofía Murell


Geen opmerkingen:

Een reactie posten