Een taal leren met films
Hoe leren we een taal op een
leuke manier door het bestuderen van films?
Reg. Campusano (midden)
met het team van de Sectie Spaans Levende Talen en Paula (midden-links),
actrice in Campusano’s laatste film.
Op vrijdag 1 februari
2019 vond de eerste Literaire bijeenkomst van Serie 2 (“Segunda
serie Encuentro Literario”) plaats op de Leiden Universiteit, georganiseerd
door de Sectie Spaans Levende Talen, met Argentijnse regisseur José Celestino Campusano
als gastspreker. Campusano heeft bijna dertig jaar ervaring in het maken van
films en zijn producties hebben verschillende prijzen gewonnen. In 2018 wijdde de
IFFR (International Film Festival Rotterdam) een retrospectief aan het werk van
de Argentijnse filmmaker. De bijeenkomst bood de gelegenheid om inspiratie op
te doen voor hoe een film in de klas kan worden gebruikt als toevoeging aan de
reguliere lessen. Het analyseren van films kan het leren van een nieuwe taal
vergemakkelijken.
Naast het oefenen
van de vaardigheid luisteren en leerlingen beter bekend te maken met andere culturele
aspecten van bijvoorbeeld de Spaanse of de Franse cultuur door het kijken van
een film, kunnen leerlingen op een diepgaande manier verschillende filmscènes analyseren.
Docenten kunnen op een interactieve en leuke manier geselecteerde scènes van
een film deconstrueren.
Screenshot Fango:
scène uit het geanalyseerd dialoog.
In de bijeenkomst
werd een scène uit de film Fango
(2012) van regisseur Campusano geselecteerd. Eerst lazen de deelnemers het
dialoog van deze scène en bespraken zij wie zij dachten dat de personages en
hun onderlinge relaties waren. Hierna werd naar het audio-spoor van het dialoog
geluisterd. De interactieve discussie ging door en aan het eind werd de scène
onthuld. Specifieke trefwoorden werden geselecteerd, geanalyseerd en uitgelegd.
Campusano legde uit dat het filmen niet per se veel
geld hoeft te kosten en dat hij soms zelf met een iPhone 8 filmt. Dit kan ook
handig zijn voor docenten die activiteiten maken om de taal te oefenen. De
leerlingen kunnen bijvoorbeeld een stukje van een film namaken of een eigen
filmscène regisseren en verfilmen met een mobiele telefoon.
Kortom, de Tweede Serie Literaire
Bijeenkomst 1 toonde aan dat door het deconstrueren van een filmscène en deze
te bespreken (naast het activeren van de verbeeldingskracht), de deelnemers (en
scholieren) een diepere leerervaring kunnen opdoen. Ze kunnen de woorden die ze
niet kennen leren herkennen, contextualiseren en bespreken. Het analyseren van
fragmenten uit filmscènes kost niet alleen minder tijd in de klas, omdat de
leerlingen later thuis de film kunnen kijken als ze dat willen, maar dit
moedigt het proces aan van het leren van een nieuwe taal door het zien van het
grotere plaatje op een dieper niveau.
Auteur: Sofía Murell
Geen opmerkingen:
Een reactie posten